Remember the Years

What do I remember most during my primary school years...


(1995)

Hahaha….hmmma apa ek? What do I remember the most in 1995? Firstly my class name dekat sekolah memang takkan lupa punya lah…1 Ibnu Majah…guru kelas Ustazah Rafidah…hehe…my classmates time tu tak ingat semua, yang ingat Anas Ghazali, Afif, Zakri Ismail, Zakwan, yang lain tak ingat sangat…sorry eh…ye lah…baru nak kenal-kenal…malu-malu pulak tu semua…except Yahya…haha kenal dia sejak tadika…dulu memang selalu main dengan dia sebab rumah sebelah-sebelah je…ingat lagi time baru balik dari UK, dia lah my first friend…hehe…best rumah dia dulu ada pokok cherry…pastu satu hari tu dia ada kasi buah manggis tau, tak pernah tengok sebelum ni…lawa, warna purple. At that time, I had no idea how to eat manggis…so ape lagi, makan macam makan epal..!!! CRUNCH!!! Eeyuck!!! Lepas tu terus tak suka manggis until la dah tau cara nak makan dengan betul….oh, kena kupas, dalam dia ada isi warna putih yang sedap lagi manis….hehe…


(1996)

After one year had passed….naik standard 2….pergi sekolah naik bas Pak Din 2 a.k.a. bas kotak sebab bentuk dia macam kotak…I never forget all my class names….time darjah 2, my class name was 2 Al-Biruni. Wah….guru kelas Ustaz Muhaimin. Dia ajar subjek English…haha… Haaa, time ni Ali baru masuk SRIH…kitorang sama kelas. Sorang lagi baru masuk SRIH time ni Ibrahim…hahaha ingat lagi time awal-awal dia masuk….Ustaz Muhaimin asked me to show them around the school…hehe…kalau tak silap, I was class monitor back then. That’s why Ustaz Muhaimin asked me. Then sebelah dengan kelas kitorang kelas budak-budak darjah 1 yang baru masuk. Ceh, we all tetiba rasa macam “senior”…haha lawak. Then kalau tak silap, time ni Ustaz Halimi mula kerja dekat SRIH….dia lah cikgu yang paling ditakuti time tu, garang gile…kalau ada budak tengah macam gaduh ke ape, cakap je “Ayo tak tau…nanti ana report dekat Ustaz Halimi kang”….terus cuak…hahaha….


(1997)

Naik darjah 3…kelas ape? 3 An-Nasaie….hmmm tahun ni tak berape ingat la. Kalau ingat pun, kelas kitorang ada menang persembahan antara kelas. Haaa…satu lagi yang kelakar, ketua kelas and penolong ketua kelas dua-dua perempuan…hahaha…ketua kelas raihana razali, penolong raihana abu hasan…hehe…nape lelaki yang tak jadi ketua kelas ek? Pelik je….hahaha…semua tanak memikul tanggungjawab tu kot. And then tahun ni I was selected to be a school prefect…huhuhu…siap kena interview lagi tu, dengan Ustazah Kartini dalam musolla. Macam-macam dia tanya…hadui…. Memula jadi pengawas pelatih je. Then rasa macam tak mampu je nak jadi pengawas, takde keyakinan, malu, segan, takut nak bersuara….so tolak la jawatan pengawas tu. Wah, Ustazah Mariah macam tak puas hati. Dia guru pengawas time tu. Dia pun panggil la dating bilik dia…she asked me to give her 10 reasons why I rejected to be a prefect….hmmm I don’t remember the reasons what I gave her…haha.


(1998)

Hmm..what about ’98? One thing I remember for sure is World Cup Year! FRANCE 98…hahaha. But at that time, I was not that much into football….but now, well you know…I am a football fanatic…hahaha. Ok what else? Oh yeah, standard 4. My class was 4 Al-Maliki and the best thing about my class that year was that our class always won the “Anugerah Kelas Terbersih” every week…hehe…sampaikan ada orang dengki, one morning, we all sampai sekolah, tengok all the posters were torn and the class was a mess..ish3, sape lah yang buat tu sampaikan our class teacher, Ustazah Aisyah Che Mat menangis tau.

All standard 4 must take co-curriculums for the first time and also be involved Persatuan Syabab Fatayat Malaysia (PFSM). Hoho, I was quite excited. But first, we had to choose our clubs. I chose badminton but unfortunately it was full and I had to take sepak takraw instead. Aduh, dah semangat bawak reket…huhu.


(1999)

Naik darjah 5…kelas ape? 5 Ibnu Khaldun. Kelas time tu dekat bangunan koridor lama tu tapi sekarang jadi bangunan library, koop and makmal KMT. Peh, time ada bangunan koridor tu memang best…banyak pengalaman. Paling ingat we all selalu main penutup botol…siap buat gol lagi guna kerusi…hahaha…ni semua Hadi punya idea la ni…hehe.

Guru kelas kita sama macam time darjah 4…iaitu Ustazah Aisyah Che Mat. Kelas dekat koridor tu memang sempit…huhu. Well, for a tall guy like me, of course la sempit. Budak-budak lain tak tau pulak pandangan diorang macam mana. Well, time darjah 5 tak ingat sangat la kejadian yang berlaku.


(2000)

Ok, a new millennium begins. The year 2000 was also the year that I will be taking my UPSR exam…hoho seram. I was in class 6 Ali Abu Talib and this class was not the most popular class comparing to the other two classes, 6 Abu Bakar Siddiq was the cream class…semua budak pandai-pandai…majority semua pengawas. 2nd was 6 Umar Al-Khattab. Haha I still remember yang Yahya tak puas hati why I wasn’t in his class which was 6 Abu Bakar Siddiq…he kept questioning the teachers why I wasn’t included with them..haha Yahya..Yahya…semangat betol. It's because my result time darjah 5 teruk....hehe. Our class was at the new 2-storey building...haha bangga...hehe. Ok, my class teacher at that time was Ustazah Suhana and she taught us maths.

There’s one thing that I will never forget was when I stepped on a ‘paku’. The story goes like this. I was playing ‘kejar-kejar’ with my friend Ali and we played until suddenly I jumped and landed on the ground and suddenly I felt like something was stuck in my slipper. At first I thought a pebble got stuck there, but when I tried to remove my slipper, it won’t come off! Then I looked at the bottom of my slipper and saw the head of a ‘paku’ on it. I slowly pulled out the ‘paku’ out of my foot and instantly, blood came out and I hopped all the way to the teachers room where Mak was there and called for her. At the same time, blood kept dripping on the floor from the point I pulled the paku out. After seing this Mak quickly asked Ustaz Rahim to carry me to our van as I was in pain and cannot walk anymore. Mak asked me where did I put the paku because Mak was worried that I stepped on a rusty one. I told her that I threw it away. Then Mak drove to a clinic to get me a tetanus shot…huhuhu. I didn’t came to school for about a week as I cannot walk or stand for too long because the area that the paku entered my foot was at the sentisitve area.

That year was one of the toughest year in my life because of the pressure for UPSR and UPSRI. When the results finally came out…surprisingly I got 5 A’s for UPSR and Mak was overjoyed by my result. Only 3 boys got 5 A’s for UPSR…me, Yahya and Anas Arshad….alhamdulillah…and for UPSRI I got all A’s except for one subject…Hafazan…hehe…Ingat lagi time nak periksa Bahasa Arab tu, Ustaz Azizi kata dengan yakinnya kata nanti soalan essay akan keluar tajuk "Rehlah"...semua budak including me hafal karangan rehlah tu...sekali tengok tak keluar!! Haha...kitorang semua dah gelabah...then nasib baik ada soalan "Sayyarati" yang bermaksud Kereta saya...karangan ni pernah buat time ujian setara so I've memorised it before...hehehe..

After all exams had passed, we the standard 6 students will go the PSFM Jamboree at Baling, Kedah…only selected students will go for the event where all MGB schools were involved. To be selected, there’s a test first and who passed, can go. The jamboree was an exciting and fun experience with many things happened and I guess many of you people know what happened to me on the last night of the jamboree…hahaha….

Comments

Unknown said…
haha.jamboree tu memang paling senget.nta la yang senget.lepas tak boleh blah basuh khemah kat sungai.senang nak bersihkan tapi nak angkat naik balik tu da susah.padan muka.haha.lepas tu kasut siapa hanyut?bilik air yang penuh mee.geli siot.
Ahmad said…
bkn ana dal...syahir dgn amalul ar..haha...padahal am tido sebelah ana je...haha

eeeii..geli..then ada org berak dlm seluar, tinggal sepender atas jamban, haha..serabai
Myra said…
Ewwwwwwwww.. apesal cite pasal berak2 pulak nih. Hahhahahhaha. Sengal la.
et said…
x ingat lak dlu2 ana stu klas ngn nta dr darjah 3 smpi 5..ahahaaaa~

x ingat..huuu~
Unknown said…
mari kita berodisi.berodisi menyihatkan badan.(lagu korang kan?ngee.)
Ahmad said…
et: haaa..ada2...ada dlm gmbr kelas darjah 5...hehe...

+akufobia+: haha..odisi..igt sikit2 lagu tu...sambil berlakon lg tu...hehe
Unknown said…
ngee.siap tukar baju lagi.untuk lagu tu.class ana pakai kain je kot.
et said…
yeay..ana ingt lgu tuh..huhuhuuu~ (mari kt bodisi, ayuh semua...sehatkn fizikal rohani, diri kita..) ^^

ana jd org blkg tabir jer..power btol ingatan nta +akufobia+...ana KAGUM..aummmm~
Ahmad said…
then kelas kita mng...hadiah dpt pensel kayu warna merah tu dgn ape ntah...hahaha
et said…
yeay..klas kt menang..bangge2..
Unknown said…
haha.time je kot paling ingat.tak sengaja teringat.ngee.da tu ahmad pergi cerita pasal class dia menang siapa suruh.
Ahmad said…
hahaha...kelas kita menang..kelas kita menang..wahahaha...
munawwar said…
mad..apesal dari tadika,darjah satu sampai darjah enam,ana tak pernah satu kelas dengan nta??

form 1 sampai form 4 pon kite tak same kelas kan??

form 5 je kite sekelas..haha
Unknown said…
ana dari darjah 1 sama dengan munawwar.walaupun f5 terpisah kejap.tapi jumpa gak time sama class science.
Ahmad said…
hmm, time f5 baru kita ada jodoh kot...hahahaha....
Unknown said…
korang memang tak boleh couple la.haha.
munawwar said…
cap,time form 1 pun penah terpisah kejap kan seblom ade kelas tahfiz.

ahh,tanak couple dengan acapmin..hahaha
Unknown said…
haha.couple la.please.haha.
Humayra' said…
pergh..
kuat nye ingatan nta.. ingat sume ni..
darjah 5/6 tu xla heran sgt.. darjah 2? ana ingat ape ek time tu? hm..

bace pasal paku tu.. seram..
Ahmad said…
haha..tu pon dah tak ingat sgt dah..sikit2 je...sbb tu I wrote it down so that I won't forget it for years to come...hehe

huhu..paku tu ana takkan lupa sampai bila2...huhu
[zubair.halim] said…
citer pasal paku..haha
ni rahsia ni, baru nak cite..time darjah 2 atau 3..x igt,rasenye darjah 3 la..ana ade letak paku kat tgh2 koridor yg kelas kita dulu time tu..nape ntah jahat sgt, saje nak tgk ade org terpijak x..hahaha
pastu ana tunggu kat depan kelas intai2 tgk, xlame pastu ade sorg ni lari kat dlm koridor tu...haha
pastu tau2 dgr die menjerit..ahhahaha
lawak gile bile igt balik, ntah pape..
Ahmad said…
haha..mak aih bai...tak sangka..hehe..naseb bek bkn ana yg kena..

anta letak paku jenis ape? ana pijak paku payung yg besar tu..huhuhu
[zubair.halim] said…
paku payung la...tapi dah lame kot..hehehe
dah tobat, xletak dah paku tgh2 jln..
Anas Ghazali said…
gahaha..
gelak sorg2 time bace..
manes gak kenangan lame2 nih..
wpun ana x ingt sgt..

tringt time dajah 2..
ust muhaimin wat 'magic'..but it's actually a science explanation
letak klip kertas byk2 dlm cawan..
tp x tumpah2..mcm power r..haha

lg satu main telefon cawan kertas..

and ingt lg kene deklamasi syair..ustz rosiah suruh..haha

tp ana kelas mane ek?
:P
Ahmad said…
hahaha anas...anas...

hmm...anta kelas mana ek? x ingat duh..
ibnuajmain said…
mad...

x inagt ke kite skelas? huhu 1-5 tu...huhu
Ahmad said…
ada...ada...anta ketua kelas time darjah 5..penolong izyan...hehe

Popular posts from this blog

Travelling With STYLE To Kelantan

Happenings